Målmedveten satsning på BNI av Webmyran:
Har lagt ner sin traditionella försäljning

– Varje gång jag varit på ett BNI-möte i något av de team där Webmyran är med har deras representant levererat en perfekt sökning med företag och namn. Det är ett företag som följer BNI-strategin, som jobbar målmedvetet med den och som också lyckas tack vare det, berättar Håkan Roos, BNI-konsult för Jämtland och Västernorrland. Webmyran är med i fyra team, tre av dem i Håkan Roos region. 
 
– Vi försöker alltid ha specifika sökningar. Det räcker med att titta på marknaden och fundera över vilka vi inte jobbar med idag. Det finns väldigt många branscher och det gör det lätt att hitta nya tänkbara sökningar, berättar Olle Lundberg, en av delägarna till Webmyran.

Bolaget har en ”sökpärm” på företaget där de skriver ner vilka sökningar de ska göra på nästa möte. De gör aldrig samma sökning två gånger i samma team.

Olle Lundberg, delägare Webmyran

– Har vi redan haft en sökning i ett team och ingen reagerat på den så finns det ingen anledning att tro att teamet ska reagera på den en vecka senare.  För oss är det viktigt att ha nya sökningar varje vecka, säger Olle Lundberg och förklarar hur det kom sig att bolaget, som i nuläget har fem anställda, är medlem i fyra team.

– Det började med att jag blev inbjuden till BNI efter att ha varit med på Guldgalan, en näringslivsgala vi har i Östersund. Håkan Roos, BNI-konsult i regionen, var där och berättade att han tänkte starta ett affärsnätverk här.

Efter att ha varit med på ett första frukostmöte där även många av de allra största bolagen i Östersund var med blev det ett lätt beslut för Olle Lundberg att gå med.

– Vårt bolag hade inget stort kontaktnät då, det kändes viktigt att gå med. Vartefter det sedan startat fler team så har vi tyckt att det varit värdefullt att vara med i dem också. Nu är vi med i fyra team, tre i Östersund och ett i Umeå. Vi samarbetar med en copywriter i Umeå och marknadsför oss brett i regionen tack vare BNI.
 
Söker partners och är tidseffektiva
När Webmyran gör sökningar handlar det om kunder som behöver hjälp med sin närvaro i sociala medier. Bolaget jobbar med utbildningar, support, tekniska lösningar och riktade annonser inom sociala medier.

– Vi brukar även söka partners i form av andra reklambyråer och liknande för att skapa samarbeten. Inför BNI-mötena i Umeå, som det ju tar en stund att åka till, försöker vi alltid boka möten med tänkbara samarbetspartners på orten för att vara effektiva med den tid vi ändå är där.
Olle Lundberg

Webmyran har fått många BNI-relaterade affärer, cirka 65 procent av sin omsättning, vilket inneburit en total förändring av bolagets säljarbete.  Tidigare hade man två säljare anställda på heltid. Det finns det ingen anledning att ha längre. Enligt Olle Lundberg behöver bolaget egentligen inte jobba med försäljning, i alla fall inte på det traditionella sättet.

– Vi nätverkar och expanderar istället.  För mig är det väldigt viktigt att vi också kan ge mycket affärer. En fördel med att vara med i flera team är att en sökning i ett team kanske har sin lösning i ett annat, vi levererar referenser mellan de team vi är med i och knyter kontakter mellan de olika företagen i teamen.
 
Inom bolaget hjälps medarbetarna åt att söka referenser till de olika teamkollegornas sökningar. Då Webmyran har många kunder ger även det möjlighet att hitta många spontana referenser till nätverket.  

– När jag hör kunderna prata resulterar det ofta i referenser till en kollega i något av ”våra” team.  Jag har faktiskt inte hittat någon annan metod som funkar så bra som BNI, säger Olle Lundberg.
Text: Karina Sannefjordh