Personalen från Gå- och löpkliniken i Östersund

Stor potential i affärsnätverkande för butiksägare

– Är du handlare och bedriver butik finns det en stor och outnyttjad potential i att vara med i ett affärsnätverk. Det säger Janne Åberg, från Gå & Löpkliniken i Östersund. Janne Åberg har varit med i BNI Clarion Östersund de senaste tre åren och har sett en mycket positiv utveckling för sin butik.
– Vi har lyckats sprida kännedom om att vi, utöver att vi säljer snygga skor, även är specialister på fotriktiga lösningar, som ortopediska fotbäddar. Vi har nått ut till företagskontakter på ett sätt som vi inte kunnat tidigare. Dessutom har vi skapat nya samarbeten med närliggande verksamheter som stärker vårt företag och innebär fördelar för våra kunder.

Det är förhållandevis få butiksinnehavare som är med i BNI. Handeln är inte lika väl representerad i teamen som många andra branscher. Det är något även Janne Åberg lagt märke till.

– Jag har tänkt på det, men jag förstår egentligen inte varför. Tid har man oftast, ett frukostmöte slutar vid 8.30-tiden och som butiksinnehavare öppnar du oftast inte förrän vid 10-tiden. Det är inte dyrt i förhållande till vad du annars lägger ner på marknadsföring och du får ett bredare kontaktnät än du någonsin kunde ana.

Ville profilera varumärket

Gå & Löpkliniken gick med i BNI i syfte att just få fler kontakter, framför allt företagskontakter.

– Våra privatkunder kan vi nå relativt enkelt via annonser och direktutskick, men att få kontakt med företag har alltid varit svårare. Vi ville profilera varumärket och bestämde oss för att prova affärsnätverkande som ett sätt att sprida information om oss. Sedan dess har BNI-nätverket blivit en styrka, till fördel för både oss och våra kunder.

De företagskunder Janne Åberg gärna hjälper är gym och friskvårdsanläggningar samt bolag där det behövs stötdämpning i skorna. Det kan vara verkstäder, mekaniska bolag, byggbolag, butiker och liknande där man ofta har stengolv i lokalerna. Att jobba i stötdämpade skor med fotriktiga inlägg är en enkel åtgärd för att hålla smärta borta från fötter, ben och leder samt hålla medarbetarna friska. 

– Om vi hjälpt medarbetarna på en verkstad med ortopediska fotbäddar ser vi ofta att de kommer in i butiken även som privatpersoner, tillsammans med familjen, och handlar skor av oss. Kännedomen om oss sprider sig. 

Bra träning

Affärsnätverkandet har även inneburit att Janne Åberg fått träning på att presentera sig och sin verksamhet.

– För mig var det ovant och konstigt att prata om mig och mitt företag.  I affärsnätverket har jag fått träning på att presentera mig på ett effektivt och tydligt sätt. Det har hjälpt mig även i mitt sätt att agera i butiken, säger Janne Åberg.

Gå & Löpkliniken är ett franchisekoncept med butiker i Umeå, där verksamheten ursprungligen startade, i Stockholm, Uppsala och Östersund. Janne Åbergs butik i Östersund har registrerat BNI-relaterade affärer för cirka 300 000 kronor om året.

– Siffran är förmodligen i underkant eftersom det ibland är svårt att spåra varifrån våra kunder hört talas om oss. Det vi märkt är att fler känner till oss och vi hade inte fått ut vårt budskap lika bra om vi inte varit med i BNI.

Gynnsamma synergieffekter

Genom affärsnätverkandet har Gå & Löpkliniken fått samarbetsmöjligheter med företag som de tidigare inte tänkt på att kontakta själva.

– Vi hittar nya vägar att samarbeta och skapa meraffärer, bland annat med naprapaten i vårt team. Årenaprapaterna har lokaler i Åre och inom ramen för vårt samarbete kommer vi att finnas representerade i Åre en gång i månaden och hjälpa de kunder som behöver ortopediska fotbäddar. Går det bra finns det planer på att vi så småningom utökar och öppnar egen butik i Åre.
                                           
Janne Åberg lämnar efter tre år nu över till en av sina medarbetare att vara med och representera företaget i BNI.
– Ja, jag ser det som en fördel att även mina medarbetare i butiken får erfarenhet av affärsnätverkande, säger han.

Text: Karina Sannefjordh