Månadens Success Story

Reinertsen Sverige AB och Travel Service AB
Miljonaffär med potential

Mathias Thorsson är affärsområdeschef Energi & Industri på Reinertsen Sverige AB. I teamet på BNI Elite Plaza Hotel i Göteborg ingår även Erik Moralo Heed från Travel Service AB och tillsammans är de ett spännande exempel på vad kontakter via affärsnätverk kan åstadkomma.

En referenslapp gör egentligen inte mycket väsen av sig - förrän den är ifylld. Då kan en liten och ganska anspråkslös papperslapp med två kopior helt plötsligt vara värd flera miljoner. 
Som referenslappen mellan Reinertsen Sverige AB och resebyrån Travel Service AB i Göteborg till exempel.
Den affären är värd 5 miljoner kronor. 

Reinertsen Sverige AB ingår i ett av Nordens största konsult- och entreprenadföretag, Reinertsen AS i Norge.

– Det är en norsk/svensk koncern, privatägd av två norska bröder och med verksamhet i Sverige, Norge och Ryssland. Företaget står på två ben; ett med inriktning på olja och gas samt en mer landbaserad verksamhet med bygg- och industriverksamhet. I koncernen arbetar vi med allt från projektering till byggnation och av koncernens totalt 2 000 anställda är hälften ingenjörer, berättar Mathias Thorsson, affärsområdeschef Energi & Industri, samt medlem i BNI Elite Plaza Hotel i Göteborg sedan i höstas.

I Sverige är Reinertsen Sverige AB inne i en expansiv fas. På fem år har företaget växt från 40 anställda till dagens 189 medarbetare och man siktar på att vara över 300 medarbetare i Sverige om två år.

– I Sverige verkar vi inom affärsområdena Olja & Gas, Energi & Industri och Infrastruktur med kunder som Trafikverket, entreprenörer, Vattenfall, svenska petrokemin och norska offshoreindustrin.


Det blir många resor till Norge

En långsiktig och medveten strategi är att svenska ingenjörer arbetar i projekt för företagets norska offshoreindustri.  
– Det blir en hel del resande för våra ingenjörer, även om vi försöker minska resandet och förlägger största delen av projekteringsarbete på hemmaplan i Stockholm och Göteborg. Men ibland måste man helt enkelt vara på plats. Det gör att vi köper många resor, säger Jan Gustavsson, controller på Reinertsen Sverige AB.

Genom att lägga över samtliga resor på Travel Service i Göteborg förväntar sig Jan Gustavsson att det ska bli bättre överblick och sammanhållen kontroll över resandet i företaget.

– Vi får bättre support och hjälp med att förhandla fram bra hotellavtal. Det kommer att hjälpa oss att spara pengar så även om referensen i sig är värd 5 miljoner kronor på årsbasis, med potential att utökas, så innebär den samtidigt en möjlighet för oss att spara pengar.

Når nya leverantörer via BNI
För Mathias Thorsson har medlemskapet i BNI även inneburit att företaget kunnat teckna avtal med en ny CAD-leverantör.

– Vi ser vårt medlemskap som en långsiktig satsning. Vi köper en hel del tjänster och BNI är ett mycket effektivt sätt att hitta och knyta kontakter med bra leverantörer.

Medlemskapet i BNI har varit framgångsrikt även för Erik Moralo Heed, delägare i Travel Service.

– Förutom den personliga utvecklingen i att träffa nya affärskontakter så är det ett mycket effektivt sätt att med referenser hjälpa varandra till bättre och mer framgångsrika affärer, säger han.

Travel Service affärsresor har hittills i år ökat med 31 %. Framgångsfaktorerna för Travel Service är att tillföra sina kunder ett helhetskoncept inom affärsresor med kundanpassade lösningar inom Travel Management, Personlig reseservice, självbokningssystem, administration och statistik.

Lyssnar på kunden
Förutom affärsresor hjälper Travel Service företag med gruppresor, event och konferensresor, mäss- och kongressresor samt konsertresor.

– Vi är flexibla och smidiga och möter våra kunder på ett okomplicerat sätt. Vi tar oss tid att lyssna för att hitta de bästa lösningarna. Vi jobbar inte med färdiga paketlösningar. På så vis har vi en position på marknaden som passar för företag som är för små för att vara attraktiva för de stora resebolagen men som ändå har mycket resande och ställer stora krav på styrning, planering och väl genomtänkt resestrategi.

Hur känns det då att få en referens värd flera miljoner kronor?

– Det är spännande. Att göra affärer med medlemmar i affärsnätverket innebär ofta att man redan från början har ett positivt förhållningssätt till varandra. Det är mycket enklare att göra affärer när båda parter verkligen är intresserade av att åstadkomma resultat. Samtidigt är en referens via affärsnätverket även förpliktigande. Mitt och företagets förtroende samt våra eventuella framtida affärer hänger på hur vi hanterar de referenser vi får. Vi måste visa att vi kan förvalta det förtroende vi fått och leverera den service som Reinertsen Sverige AB förväntar sig. Det känns väldigt spännande att få en kund som både vill och kan dra nytta av våra helhetslösningar och vi ser fram emot ett bra och intressant samarbete, säger Erik Moralo Heed.

I en verksamhet där de anställda reser mycket är det viktigt att ständigt se över kostnaderna, både för resor och hotellnätter.

Travel Service AB specialiserar sig på helhetslösningar för företag som vill mer med sitt resande än att bara boka biljetter. Det är ett koncept som tilltalar marknaden och affärsresedelen ökar konstant.