Månadens Success Story

Maze Media Group AB:

Från fåmansbolag till koncern på tre år

När Johan Bollman för första gången stod upp och presenterade sig och sitt företag på BNI-mötet i Örebro hösten 2006 gjorde han ett mycket trovärdigt intryck, det kan andra gruppmedlemmar intyga.

– Vi gick med i BNI precis när vi startade bolaget och ärligt talat hade vi inte hunnit få en enda kund när jag var med på det första mötet. Fast om du frågar teamet så har de intrycket av att jag presenterade oss som om att vi redan hade många kunder och att företaget hade en självklar plats i mediabolagsbranschen. Jag tog nog i lite i presentationen där, säger han.

Det visade sig dock vara en bra mental bild av framgång, för i dag, tre år senare, sitter Johan Bollman som chef över en koncern med fyra dotterbolag och 60 anställda. Han startade bolaget tillsammans med kollegan Alexander Watz.

– Som många andra nystartade företagare drömde vi om att bli ekonomiskt oberoende och bli störst inom vår bransch. Men det krävs mycket energi att starta bolag och hela första året gick all kraft åt att få verksamheten att fungera. Vi har fortfarande kvar vår målsättning om att bli störst och vi är på god väg. Vi har kontor i flera städer och har till och med internationella kunder nu.

Att synas på rätt ställe

Maze Media Group AB hjälper företag att välja rätt kanaler för sin marknadsföring. Det handlar om valet att annonsera i någon av de vanliga katalogerna eller på internet, det handlar om sökoptimering, sociala medier, mediaplanering och rådgivning.

– De flesta småföretagare har ont om tid och är stressade. Samtidigt som de vet att de måste synas mer hinner de inte ta reda på vilka platser som är bäst att synas på. Om det då ringer en

säljare från till exempel ett stort katalogföretag och erbjuder en annons är det lätt att tacka ja, dels för att man känner igen namnet, dels för att snabbt bli av med problemet.

Det är dock i den här situationen man som företagare bör tänka ett varv till, menar Johan Bollman.

– Fler borde fråga sig; ”Vad får jag för pengarna?” och ”Når jag verkligen mina potentiella kunder den här vägen?”. Det är alltid bäst att synas där dina potentiella kunder finns. Om de hellre är på Google och Facebook så är en annons i någon av katalogerna kanske inte det som ger mest nytta för pengarna. Vi har en enkel tjänst som skapar översikt och jobbar fram ett förslag på en bra mix av mätbara marknadsföringskanaler baserat på den budget som företaget själv känner är lämplig att lägga ner. Vi hjälper även företagaren att hålla sig till planen genom att han hänvisar alla mediasäljare som ringer till oss istället, så att vi kan bedöma om erbjudandet passar in i mediaplanen. På så sätt slipper man också risken att råka säga ja till blufföretag som florerar på marknaden.

Paketerar egna lösningar

Vartefter uppdragen blivit fler har Maze Media Group utvecklat nya produkter och tjänster.

– Vi jobbade med underkonsulter till att börja med. De levererade sådant vi själva inte kunde hjälpa kunden med. Men när kunderna började fråga efter paketlösningar från oss började vi utveckla allt fler sådana själva. Vi är effektiva och konkurrenskraftiga i pris och anser själva att vi skapar resultat istället för prat. Koncernen består av fyra dotterbolag som tillsammans täcker kundernas behov av hjälp med mediaplanering, sökoptimering, sociala medier och digital marknadsföring bland annat.

Johan Bollman är aktiv medlem i BNI Slottet i Örebro.

– Under den här tiden har vi och jag själv personligen haft väldigt stort utbyte av att affärsnätverka. BNI är en del i vår egen mix av marknadsföringsaktiviteter. Ju större vi blir desto viktigare är det att ha bra kontakt; med advokat, redovisningsfirma och för att få fram visitkort till exempel. Alla dessa har jag hittat inom vårt BNI-team. Vi har bra företag i vårt team och jag har kunnat lämna många referenser. I takt med att bolaget växt har även behoven av leverantörer växt. Vi har behövt allt från nya skyltar till nytt datasystem och själv har jag behövt byggare, elektriker och liknande. Totalt har jag lämnat referenser till ett fakturerat värde av 1,4 miljoner kronor under de år jag varit med. Någon måste ju försörja teamet, säger han skämtsamt.

– Att gå med i BNI som nystartad var det bästa vi kunde ha gjort. Som nystartad är man väldigt ensam. Allt peppande och stöd från andra som också har fokus på affärer är helt oslagbart. Teamet blir som ens egna medarbetare. Det är en enorm styrka att känna dem man gör affärer med, det ger både effektivitet och kvalitet.