Success Story

Snabba e-handelslösningar hjälper fler att bli företagare


Henryk Rubinstein, Textalk AB:
En liten referens kan få stor betydelse för den totala affären




– Inledningsvis fanns det ingenting som tydde på att den referens vi fick från Swedbank verkligen skulle leda till något spännande. Men man ska ha tålamod inom BNI.
Nu, flera år efter att referensen överlämnades, är det en affär som fortfarande genererar pengar, berättar Henryk Rubinstein, grundare och delägare i företaget Textalk AB i Mölndal.


Textalk tillhandahåller e-handelslösningar som i dag används av cirka
2 500 webbutiker.
– Med hjälp av våra verktyg kan du snabbt sätta upp en webbshop och bygga butik på nätet. När du handlar över nätet är det enklast att betala via kort, men att få tillstånd till det kan vara en ganska krånglig och tidsödande procedur. Jag hade en idé kring hur man kunde förenkla detta förfarande och det var den vi, tack vare en referens från BNI-kollegan Elisabeth Lundh-Arvidsson från Swedbank, fick tillfälle att presentera för banken.

Enkel och snabb lösning
Kontakterna med Swedbank spred sig till beslutsfattarna i Stockholm och resten är historia, som det heter. Textalk tog fram en förenklad lösning speciellt anpassad för småföretagare med en förväntad omsättning på cirka 100 000 kronor i sin webbshop.
– Det är den gräns vi satt. När en företagare vill öppna webbshop genom oss görs en enkel och snabb kreditkontroll. Om företagaren accepteras som kund får han tillbaka ett mejl med ett avtal som ska skrivas ut och skickas tillbaka. Avtalsförfarandet är hanterat på två veckor men fördelen är att kunden har tillgång till tjänsten så snart han har ansökt om den.
Det finns lösningar för företag som förväntar sig omsätta mer än 100 000 kronor på sin webbshop också, men då kan det bli en fråga om att teckna eget avtal med banken kring det.




Att snabbt kunna få igång sin webbutik när

man väl bestämt sig för att starta bolag är viktigt.



Hjälper fler bli företagare
Textalks lösningar möjliggör för företagare att ha affärsverksamhet på internet och använda kortbetalning över internet utan krångel.

– Det tog ett tag innan tjänsten fick något större genomslag, men den utveckling som webben och våra webbshoppar har haft under de senaste åren har varit fantastisk och i dag hjälper vår tjänst många människor att bli företagare och få en möjlighet att öppna eget – på webben.

Referensen och uppdraget för Swedbank har varit bra för Textalks hela affär.
– Det har bidragit till resultatet på flera sätt, inte bara som intäkter från just det här uppdraget. Att ha en kund och samarbetspartner som Swedbank har varit till stort värde för oss som egentligen är ett rätt litet företag. Det har varit lättare att sälja in fler lösningar till andra kunder. Att man har stora bolag som kunder blir ett bra argument för andra kunder att köpa, säger Henryk Rubinstein.

Rullar på
Kunderna betalar transaktionsavgifter för tjänsten och det är via dem som det fortsätter att komma in pengar till Textalk för den idé som ursprungligen började som en diskussion mellan Henryk Rubinstein och BNI-kollegan Elisabeth Lundh-Arvidsson.
– Vi lärde känna varandra genom medlemskapet i ett av de första teamen i Göteborg och pratades vid om olika sätt att jobba med betallösningar. Det här var en idé som gick hela vägen, säger Elisabeth Lundh-Arvidsson från Swedbank.