Får du ”stora frossan” av mingel? 

Dags att gå på mingel och träffa nya kontakter. Det är ju bra för affärerna. Men väl där låser det sig i magen. ”Mingla och småprata” innebär ju att du träffar helt främmande människor - och ännu värre – du behöver ha ett bra ämne att prata om!

Paniken stiger. Du fastnar i ett hörn av lokalen och står där under tiden folk vimlar förbi. När du stannat en lagom artig tid, vandrat runt lite i rummet utan att fastna någonstans, så är du snabbt ute i garderoben och hämtar jackan för att gå därifrån.

Känner du igen situationen? För många av oss är småpratet en rysare trots att så många av oss faktiskt njuter av att prata med andra och vara trevliga.  Är det av blyghet? Ja, kanske – men troligen bottnar den största oron i att det är svårt att hitta ett tillräckligt bra ämne att inleda med.

Så här bryter du isen - Småprata utan bekymmer!

En av de viktigaste aspekterna i nätverkandet är just småpratet. Det är det första steget till nya kontakter och till ny gemenskap som, om det går bra, även kan leda till referenser och nya jobb. 

Håll dig uppdaterad

Ett lätt sätt att hitta ämnen som kan bryta isen är att hålla sig uppdaterad på vad som händer, förbered dig genom att läsa en dagstidning, lyssna på radio, kolla nyheterna.

Du behöver inte lägga ner särskilt mycket tid. Det är förvånande hur mycket man faktiskt hinner snappa upp och lära sig om vad som är ”inne” bara genom att snabbläsa. Ibland räcker även resan till mötet för att ha ett bra samtalsämne att starta med; vädret!
Ställ öppna frågor

De små orden vad, när, var, hur, varför, vem och vilka är perfekta för att ställa öppna frågor – det vill säga frågor som det inte går att svara enbart ja eller nej på. ”Vad var det som fick dig att gå på det här mötet?” och ”Vad jobbar du med?”.

Vädret – en i särklass bra isbrytare när det gäller samtalsämnen att småprata kring.

Lyssna aktivt – en bra nätverkare har två öron och en mun och använder dem proportionerligt.

När du lyssnar aktivt kommer dina följdfrågor av sig själva. Du slipper stå och fundera på vad du ska fråga härnäst medan personen svarar på din förra fråga. Om personen till exempel svarat ”Jag jobbar med webbsidor” på frågan i punkt 2 så är det lätt att ställa följdfrågor som: ”Vad var det som fick dig att börja med det?” eller ”Vad går man för utbildning för det?”. Genom att lyssna aktivt är det lättare att identifiera affärsmöjligheter och behov. Avrunda gärna med en fråga som kan vara till nytta för både dig och den du pratar med: ”Vilken typ av kund är din idealkund?”.
 
Våga avsluta och gå vidare för att prata med nästa deltagare

Oavsett hur trevligt det är att prata med någon på ett möte så betyder mingel just att gå runt och prata med fler än bara en person.  Finner ni varandra och vill prata mer så är det bättre att boka ett uppföljningsmöte.
 
Det viktiga är nu inte att memorera de här frågorna. Du kommer troligen på andra frågor som passar bättre i det sammanhang du själv hamnar. Genom att läsa detta blir det förhoppningsvis ändå lättare nästa gång du ska starta en konversation med någon du inte känner.
 
Lägg också på minnet att ingen fråga i världen kan hjälpa dig att bli en bättre nätverkare om du inte är ärligt intresserad av den person du möter. Så; var intresserad, ställ frågor och låt den andre personen prata mest.