Success Story

Fastighetsmäklare i egen regi:
– Att våga gå mot strömmen skapar energi


Bildtext: - Här mår jag som en drottning, säger

Marie Almquist, fastighetsmäklare med många
järn i elden och framgångsrik BNI:are.
Marie Almquist från Hultberg & Almquist fastighetsförmedling är fastighetsmäklare i andra generationen. För något år sedan tog hon över den ledande rollen för företaget från pappa Ulf och bestämde sig för att hoppa av samarbetet med mäklarkedjan de då tillhörde och driva bolaget i egen regi.
– Det har jag aldrig ångrat, säger hon. 

Marie Almquist gillar att ha mycket att göra. Hon har som livsmotto att ”ju mer jag har att göra desto mer blir det gjort”. Och det blir mycket gjort; har man fyra barn, man, hund, häst och egen mäklarfirma med anställda så är det bara så. Dessutom är hon aktiv BNI:are och brinner för sitt nätverkande. BNI:andet har varit en framgångsrik historia för Marie Almquist.
– Jag har varit med i drygt tre år nu och precis förnyat mitt medlemskap. Det har blivit många bra referenser under åren och vi omsätter cirka 1 miljon kronor om året på de BNI-relaterade affärer vi gör.

Men det gäller att lägga manken till, påpekar hon. Gör man det blir det roligare och kan innebära att BNI blir en succé för verksamheten.

– Jag tycker om att rekommendera andra och att själv bli rekommenderad till någon. Det ger en bra känsla. Affärsnätverket ger så mycket, det finns alltid någon som kan komma med goda råd och alltid någon som jag själv gärna vill rekommendera vidare till mina kontakter. Jag gillar att ha rollen av ”spindeln i nätet” och tycker om att bygga relationer, säger hon.
Det finns dem som kallar dig ”mäklaren som säljer fortare än sin egen skugga” – vad säger du om det?
– Haha, ja, det där kom sig av att jag fick ett uppdrag via BNI att sälja en bostad och det gick så smidigt att kontraktet blev signat och bostaden såld på en vecka. Jag drivs av en stor tävlingsinstinkt men samtidigt handlar det ju om att det ska bli bra också, för alla involverade parter. Jag engagerar mig och är mån om att våra kunder ska bli nöjda med vår insats. Det gör ju att de kommer tillbaka nästa gång de ska köpa eller sälja bostad.

Bildtext: - Sköna färger och mer personlighet, det är vad jag vill ska kännetäckna oss, säger Marie Almquist.
   
Lättare att konkurrera med många rekommendationer
Medlemskapet i BNI har inneburit en möjlighet att framgångsrikt kunna marknadsföra verksamheten i en bransch som annars kännetecknas av mycket hård konkurrens, med kostsamma helsidesannonser i tidningarna och aktiv reklam i TV.
– Att då bli personligt rekommenderad av någon är en fantastisk möjlighet. Många små mäklarfirmor väljer att tillhöra någon av de stora mäklarkedjorna för att överleva. Arbetsmässigt ser jag mig själv lite som ”kärringen mot strömmen”. På ett positivt sätt. Vi tog steget och bestämde oss för att skapa vårt eget företag efter våra egna idéer. Då fungerar det inte att ingå i ett koncept som någon annan skapat. Jag vill ha mera färg och mer personlighet i vår mäklarfirma.
Totalt har bolaget fyra anställda mäklare och pappa Ulf Almquist är en av dem. 
Hittar partners och bygger kontakter
– Pappa är kvar i bolaget och det är en ynnest att få jobba ihop. Det fungerar väldigt bra. Han har byggt upp bolaget sedan 1969 och skapat ett lokalt mycket starkt förankrat varumärke som vi nu bygger vidare på. 

På Lidingö utanför Stockholm, där Hultberg & Almquist har sin verksamhet, är mer än hälften av alla bostäder hyresrätter och bostadsrätter, vilket ger ett varierat utbud av bostäder att förmedla.

– Det gillar jag. Vi jobbar även runt om i Stockholm och blir rekommenderade vidare både av kunder som tycker om det vi står för och av BNI-kollegor. Egentligen är jag ganska blyg och under mitt första år i BNI gick nog det ut över mitt nätverkande.  Nu har jag varit med ett tag och det känns riktigt bra. Vi har en bra anda i teamet, BNI Filmhuset, och det är en trygg miljö att få träna i, inte bara när det gäller affärsnätverkande utan även i presentationsteknik, vilket varit bra för mig. Det har också gjort att jag fått träffa många medlemmar från andra team i samband med utbildningar och ERFA-möten. På så sätt har jag fått kontakt med partners i andra team och även fått affärer från andra team, säger Marie Almquist.