Success story

Framgångsrecept á la serveOffice: 

Engagemang, BNI och roligt på jobbet! 

Den bästa referensen överlämnades 2007 och ger fortfarande sysselsättning två dagar i veckan! Cissi Silvstam, från serveOffice ab, har till stor del byggt upp sin verksamhet under de år hon varit medlem i BNI. Nu jubilerar hon och firar 10 år som BNI-medlem.
– Redan på det första mötet blev jag fascinerad över hur konkret och fokuserat nätverket jobbade och såg direkt att det fanns bra kontaktytor för oss i teamet. Jag gick in som medlem nummer tre i det helt nystartade teamet i Sollentuna 2003, berättar Cissi Silvstam. 

- BNI har gett många långsiktiga kunder och kvalitativa
relationer, säger Cissi Silvstam, serveOffice ab.
Cissi Silvstam startade ServeOffice redan 1991, ursprungligen som en skrivbyrå med uppdrag att ta hand om växel och reception åt ett nytt företagshus som PEAB byggt i Sollentuna, norr om Stockholm.
Under åren har bolaget utvecklats och breddats, i dag omfattar verksamheten konsulttjänster inom såväl bemanning och rekrytering som outsourcing, redovisning, löner och HR-tjänster.

– Vi driver en hel del uppdrag här från kontoret. Samtidigt hyr vi ut personal, både för längre och kortare uppdrag. Det finns många småföretagare som behöver en redovisningskonsult som kan hoppa in lite då och då, som ett stöd när de själva får för mycket att göra eller som rådgivare när den egna redovisningen blir för komplicerad. Vi hyr även ut personal på längre uppdrag, ofta månadsvis.

Expanderat under åren
ServeOffice har gått från två anställda till att i dag vara runt 50 personer.
– Vi har gjort en fantastisk resa. Samtidigt som vi jobbar i en seriös bransch med höga krav på oss så är det viktigt att ha roligt på jobbet. Vi vill vara en långsiktig partner och sätter stort värde i service, kvalitet och flexibilitet. För att kunna leverera det investerar vi gärna i hälsa och utveckling, vi är några stycken som bland annat springer ”Vårruset” varje år.

ServeOffice är numera med i BNI-teamet Täby RacketCenter, i Täby norr om Stockholm.

– BNI har varit väldigt bra, både för företaget och för mig personligen. Det har blivit en god och nära relation till de företagen i teamet och så länge jag var vd i ServeOffice såg jag ofta mitt BNI-team som mitt ”vattenhål”. Här fanns kollegor i samma position som jag och alltid någon att resonera med om det var struligt på jobbet eller hade varit en period med många ”surdegar”.
Under 2008 rekryterades Per Lindgren som ny vd i bolaget och Cissi Silvstam valde istället att arbeta vidare som sälj- och marknadsansvarig för företaget.
Referensen för sex år sedan ger fortfarande jobb
– Jag är konsultchef för vår bemanningsavdelning och tar hand om sälj- och marknadsansvaret för vår bokföringsbyrå. Många av våra kunder har kommit via våra BNI-kontakter och det bästa av allt är att det blivit långsiktiga affärer. De kunder vi fått från referenser för fem-sex år sedan är fortfarande kunder hos oss. Vi fick bland annat en jättefin referens under 2007 till ett stort bolag som vi fortfarande jobbar med redovisning åt. Det har vi gjort två dagar i veckan sedan dess, vilket är ett fantastiskt bra resultat av vårt BNI:ande, säger Cissi Silvstam.
Efter att ha varit medlem i tio år har Cissi Silvstam ett mycket brett affärsnätverk.

– Det är en mycket positiv effekt av ett så långt medlemskap. Vi får fortfarande uppdrag från tidigare medlemmar, från personer som slutat i BNI för länge sedan och som kanske hunnit byta verksamhet både en och två gånger.

Själv har hon sett en tydlig koppling mellan närvaro och engagemang. Det är ganska lätt att komma ”ur spår”, tycker hon.
– Närvaron är jätteviktig - inte bara för att de andra i teamet ska komma ihåg oss. BNI-mötet blir ett sätt att fylla på med motivation och inspiration inför veckan som kommer, för att komma ihåg att prioritera inbjudningar och referenser. 
- De få gånger jag varit borta någon vecka har jag märkt att mitt sätt att tänka förändras. Det är mycket svårare att komma igång med att bjuda in, eller att lyssna efter referenser, när man själv varit borta ett tag. Så mitt bästa råd till alla som vill ha en bra effekt av sitt affärsnätverkande är att vara med på mötena. Det fina resultat jag fått är ett direkt resultat av den tid jag lagt på BNI:andet och har också gjort det värt att förnya medlemskapet varje år, säger Cissi Silvstam.