Success story

Hanna Fagerroos, Mölndal Energi AB
Framgångsrik nätverkare från annorlunda bransch 

Hanna Fagerroos, BNI Avenyn, Göteborg
Det är ännu så länge ganska ovanligt med kommunala bolag representerade i BNI.
I team BNI Avenyn, i Göteborg finns dock Mölndal Energi AB, ett kommunalt elbolag som dessutom är mycket framgångsrikt i sitt affärsnätverkande.
Bolagets representant, Hanna Fagerroos, har till och med nominerats till Årets Affärsnätverkare 2013.

 
– Vi har en liten fokuserad sälj- och marknadsorganisation som stöttar BNI-medlemskapet fullt ut.  Det ger ett mycket positivt utgångsläge. Jag själv var med i BNI Avenyn redan innan jag började jobba på Mölndal Energi så jag vet att konceptet är bra och skapar många kontakter, berättar Hanna Fagerroos. 
Stora referenser och fokus på att ge
Hon tycker att medlemmarna i teamet har bra förståelse för hennes tjänster och hon får ofta referenser på att hjälpa deras kontakter och kunder med rådgivning eller att teckna nya avtal.

– Jag har fått ett flertal referenser som inneburit affärer i miljonklassen. Samtidigt är det väldigt roligt att kunna ge affärsmöjligheter till andra så jag jobbar aktivt med referenser. Hela vårt team är bra på att använda LinkedIn för att hitta kontakter och nya referenser åt varandra. Det har skapat framgång för teamet och något jag verkligen kan rekommendera.
Hanna Fagerroos är även bra på att bjuda in gäster till teamet.
– Jag tycker det är viktigt att inte säga för mycket. Det är bättre att gästerna kommer och själva får skapa sig en uppfattning och se nyttan med BNI. Det bästa sättet att bjuda in gäster är helt enkelt att fråga. När jag träffar nya företag i jobbet brukar jag rekommendera BNI och fråga om de vill komma och se hur det fungerar. Att jag vågar fråga har visat sig vara en framgångsfaktor i mitt affärsnätverkande, säger hon.
 
Träning i trygg miljö 
Själv ser hon också en stor nytta i att få träna presentationer på teamet och provar gärna olika varianter för att se vad som fungerar bäst.
– Jag får en känsla av vad som är tydligt nog. Många tycker att det är komplext med elavtal, tariffer och taxor och då är det bra att veta vad som fungerat i teamet. Det kan jag sedan använda mig av när jag presenterar mig på mina kundbesök, vilket gör kundmötet lättare.
När hon gick med i BNI för nästan tre år sedan representerade hon först ett presentreklamföretag.
– I den branschen är BNI perfekt, alla behöver profilreklam. När jag sedan gick över och blev företagsinriktad säljare på Mölndal Energi såg jag samma affärsnytta där. Alla behöver el, såväl privatpersoner som företag.
Fantastiskt att bli rekommenderad
Även om alla behöver el är branschen också hårt konkurrensutsatt och många bolag vill få tillträde till samma kundgrupper.
– Det gör det extra viktigt att ha specifika sökningar. Jag har märkt att mina sökningar fungerar bäst när de är specifika och alltid inkluderar företagsnamn och namn på den jag vill komma i kontakt med. Det är svårt att få kontakt med företag genom kalla samtal – och ännu svårare att få komma ut och presentera våra tjänster. Att då kunna bli rekommenderad av en kollega i BNI är jättebra. När någon annan redan berättat att jag kan hjälpa dem att sänka sina elkostnader går det mycket snabbare att börja prata om det som är viktigt. Förtroendet finns där redan. Det gillar jag med BNI, säger Hanna Fagerroos.