Success Story

Resia satsar på nätverkande – är medlemmar i 17 olika team

Inom BNI finns det många företag som har representanter med i flera team runt om i landet. Fråga är dock om inte resebyrån Resia är unik? Bolaget ser det lokala nätverkandet som mycket viktigt för deras framgång och är representerat i hela 17 team runt om i Sverige.

- Resia har medvetet lagt in nätverkande som en viktig del i marknadsföringen, berättar Jan Bodén, ansvarig för företagsresor på Resia i Göteborg.
Bolaget har 55 kontor över hela landet och är representerade i 17 olika BNI-team just nu.
– Vi är dessutom den enda större resebyråkedjan i Sverige som fortfarande är svensk- och privatägd. Vi jobbar lokalt och vill vara en stark profil på orten. Nätverkandet är viktigt och för oss har BNI verkligen fungerat bra.

I Göteborg är Resia med i tre olika team
- Det är en fördel att vara medlem i flera team, vi hjälper varandra med sökningar och stämmer av om vi kan hjälpa varandras team med referenser, säger Jan Bodén.

- Mitt namn är Bodén, Jan Bodén. Ett BNI-möte

behöver vara en blandning av både seriös
struktur och glimten i ögat, menar Jan Bodén,
här från en 10-minuters presentation i teamet.
Själv tvekar han inte att bjuda på både sig själv och sina kontakter. Det är en strategi som visat sig mycket framgångsrik, dels för egen del, dels för teamet, BNI No 1 i Göteborg.
 
BNI No 1 träffas på restaurang Ett, Avenyn 1, varje måndag för lunch, därav namnet. Med hela 650 ”one-to-one” möten under det senaste året så känner man varandra väl.
– Vi har ett bra team, det är fart och fläkt och vi har roligt tillsammans. En framgångsfaktor är att vi lägger tid på att lära känna varandra. Det är också bra med teammedlemmar som kan förklara vad de jobbar med. Det underlättar att hitta referenser.

En tydlig förklaring är bra för affärerna
En av medlemmarna i teamet heter Harald Rohlin och kommer från Ikaros Datakonsulter. Som IT-konsult säljer han Business Intelligence.
– Vad hans område egentligen handlar om kan vara väldigt svårt att förstå. Då är det viktigt att man är bra på att förklara. På ett möte fick vi tips av honom att lyssna efter begreppet ”excel-träsk” och folk som pratade om problem med excel. 

Några dagar senare hörde Jan Bodén hur Resias finanschef pratade om bolagets  ”behov av lösningar på excelträsket” och såg genast en möjlighet till referens.

Trots att finanschefen redan var nära att ta beslut om inköp av konsulttjänsten, gick han med på att lyssna på Haralds förslag till lösningar, bara det gick snabbt. Harald Rohlin befann sig dock på semester och var uppe i lutande tornet i Pisa när Jan Bodén ringde om referensen.

– Men det löste sig. Redan dagen efter kom en av Haralds kollegor och gjorde en så bra presentation att Ikaros Datakonsulter fick jobbet. De fick göra en affär och jag såg det som en seger för hela teamet eftersom det blev ett väldigt konkret exempel för oss på hur viktigt det är med en tydlig sökning och att hjälpa teamet med rätt ord att lyssna efter. Gör du det rätt så fungerar det! 


Jan Bodén tillsammans med kunder på Tomas Geddas
välgörenhetsgolf för att
samla in pengar till Drottning
Silvias barn- och
ungdomssjukhus.
Ger du av dig själv och dina kontakter så får du tillbaka
Nu är ju en av fördelarna med att ge affärer i BNI ofta att man får affärer tillbaka. Ikaros har sedan dess köpt resetjänster av Resia. Dessutom ingår de båda i samma powerteam vilket också varit en bra källa till fler affärer.

– Vi kom på att var och en av oss i powerteamet kunde bjuda våra viktigaste kunder till ett gemensamt golfevent. Sedan ”bytte” vi kunder med varandra.

Att få interagera med potentiella kunder utanför mötesrummen, det vill säga spela golf och prata affärer under flera timmar innebär verkligen ett guldläge.

- Efter vårt spel ringde en av Harald Rohlins kunder upp mig och ville ha ett möte för att diskutera reselösningar. Det resulterade i en affär i miljonklassen för oss.

Golfrundan med powerteamets kunder har inspirerat Jan Bodén till att göra samma sak med sina egna kunder. Han bjuder även gärna in teamkollegorna till olika kundevent. Något som bland annat resulterat i generösa bidrag från Resia och dess kunder till insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, vilket teamkollegan Tomas Gedda representerar.

Text: Karina Sannefjordh