Utbildning

Så genomför du ett bra affärsmingel 

Nytt år, nya möjligheter. Vad passar bättre än att starta året med att skapa nya kontakter?

Det märks på inbjudningar och aktiviteter att det är något av säsong för mingelmöten, mässor och seminarier just nu! BNI:s utbildningsansvarige, Johan Strömdahl, bjuder här på några korta och bra saker att tänka på, innan, under och efter ditt affärsmingel.

Johan Strömdahl
- Utan struktur och förberedelser inför ditt mingel finns det risk att du inte får något större resultat än en trevlig träff och lite god plockmat. Med lite planering kan ett affärsmingel ge bättre resultat än så.

Planera innan du går iväg. Tänk på hur du klär dig och välj stil efter omständigheterna. Någon extra uppseendeväckande detalj på din klädsel kan göra att det är just dig man kommer ihåg.
 
Innan
Tänk igenom följande punkter:

  • Syfte - Bestäm dig för i vilket syfte du går på minglet
  • Mål - Skriv ner ditt mål med minglet
  • Plan - Tänk igenom en plan för att uppnå ditt mål
  • Utförande - Tänk också igenom hur du ska utföra din plan
  • Utvärdering – Tänk igenom hur du ska utvärdera minglet
  • Uppföljning - Sätt av tid för att följa upp dina nya kontakter

Under
Kom i tid. Spana in rummet. Bestäm dig för att äta först och mingla sedan. Det är trevligare än att äta under tiden du minglar. En bra inledningsfras är att presentera dig med namn och att fråga ”Vad sysslar du med?”  Vänta gärna tills den andra personen frågar dig samma sak innan du berättar vad du gör.
 
Fraser för inledning och avslutning
Det finns många olika frågor att ställa under ett mingel. Det är viktigt att du själv verkligen lyssnar på vad personen mitt emot dig säger. Ställ gärna de frågor du själv vill ha. Förbered dig också på dina egna svar på dessa frågor.
 
Några bra inledande fraser:
  • Vad sysslar du med?
  • Har du någon specialitet?
  • Hur länge har du hållit på med det?
  • Vem är din drömkund?

Tanken med mingel är att hinna gå runt och prata med många under mötet. Undvik att fastna för länge vid en och samma person.  Avsluta hellre lite smidigt och gå vidare till nästa. Har du blivit intresserad och vill veta mer om personen du just mött kan du hellre avsluta pratstunden med att föreslå ett fördjupande möte längre fram.
 
Här är några alternativa avslutsfraser:
  • Tack för ett intressant samtal, nu ska jag inte uppehålla dig längre.
  • Trevligt att träffas, lycka till med dina projekt.
  • Låt oss mingla vidare, det är ju därför vi är här.

Eller – om du märker att den du pratat med kan vara intressant för någon av dina kollegor på minglet; tveka inte att presentera personen för någon annan på minglet.

Efter
Tillbaka på kontoret är det dags att utvärdera. Titta på de mål och det syfte du skrev ner innan minglet.  Har du uppnått vad du bestämde innan? Gå igenom de visitkort du fått med dig och kolla igenom dina anteckningar. Skicka mer information till dem du lovat detta, följ upp de kontakter som du vill träffa igen.
Följ upp direkt!

Nätverkarens 10 budord

  1. Ha med dina nätverksverktyg (namnskylt, många visitkort, penna, almanacka, fickor)
  2. Placera dig centralt i rummet (var tillgänglig, centralt, cirkulera)
  3. Sätt mål för hur många du skall ha talat med (samt vem)
  4. Agera som värd - inte som gäst (känns ibland lättare)
  5. Lyssna aktivt och ställ de 6 viktiga öppna frågorna (vad, varför, hur, vilka, vem, i vilken mån…)
  6. Informera kort om dina produkter eller tjänster (30-60 sek - inövad kortvariant)
  7. Be om visitkort med de du talar med (dela inte ut)
  8. Anteckna detaljer på mottagna visitkort (lyssna aktivt, anteckna)
  9. Bruka kort tid på var och en – hinn till flera (fastna inte)
  10. Följ upp! (direkt)

Kontakternas A-B-C

Mängder med visitkort, adresser till medlemmar, kontaktuppgifter till gamla kollegor, till kunder och kontakter – och ännu mer kontakter efter minglet. Hur ska man enkelt kunna hålla koll på alla?
 
Använd alfabetet när du sorterar!

A-kontakter
Dina personliga vänner och de som är dina närmaste jobbkontakter. Personer som är betydelsefulla både privat och yrkesmässigt. Du äter ofta lunch eller middag med dem, håller kontakt via telefon eller mail, skickar små presenter och julhälsningar.

B-kontakter
Personer du träffar ibland och som kan ha betydelse för dina framtida mål. Du bokar en träff med dem ett par gånger om året. Skickar kort ibland, mailar eller ringer.

C-kontakter
Vilande kontakter. I dagsläget kanske ovidkommande kontakter men ändå kontakter som du inte helt vill förlora. Ett par gånger om året ringer du eller skickar mail eller kort.

D-kontakter
Namn som egentligen försvunnit ur ditt nätverk. Kanske du inte vill eller behöver ha kontakt med dem längre. Spara namnen ändå, men håll ingen regelbunden kontakt med dem.