Success Story

Reklamtrion i Luleå AB:
Tydlig nisch ger bra kunder och stor omsättning


Reklamtrions showroom i Luleå
är en inspirerande, kubistisk
och vacker lokal med högt i tak. 
– Vi är ett bra alternativ i de fall kunden vill ha något som inte ska se ut som alla andras, säger Magnus Åkesson, från Reklamtrion i Luleå AB, ett profilföretag som satsar hårt på "egen" tillverkning och design av profilprodukter. Reklamtrion finns på flera håll i landet och Magnus Åkesson är företagets representant i Öresundsregionen med omnejd. 

Reklamtrion har funnits länge i branschen och bestod från början av tre kollegor som 1997 i Luleå började sälja kepsar och pennor till företag. I dag har bolaget verksamhet över hela Sverige, 16 anställda och omsätter cirka 35 miljoner kronor. Inom området marknadskommunikation erbjuder Reklamtrion AB företag och organisationer behovsanpassande profilprodukter, högkvalitativa designtjänster och avancerade logistiklösningar.

– Det finns cirka 4 000 registrerade reklam- och profilföretag i Sverige, att leverera en pikétröja med brodyr är inte så svårt. Det är när kunden vill ha något unikt som det blir mer utmanande. Vi sköter allt på egen hand - har allt i huset med egna designers och låter tillverka profilerade produkter utifrån kundens önskemål när det gäller färg, form och syftet med investeringen. Vi har funnit vår nisch i att producera sakerna själva. Vi anlitar ofta fabriker i fjärran östern och tar i huvudsak hem materialet via container till sjöss och ibland, när tiden kräver, med flyg. 

 
En referens kan ge stor effekt 
– I mitt ansvarsområde bidrar de BNI-relaterade affärerna med cirka en halv miljon per år till bolagets omsättning. Det är ett bra resultat och jag får både små och stora uppdrag. Det brukar bli ett par större uppdrag per år – och har så varit sedan Reklamtrion gick med som medlem i BNI Hilton, i Malmö, 2009.

En av referenserna han fick förra året gav affärer för en kvarts miljon i sig, så ibland behövs inte så många referenser för att inse värdet av medlemskapet, menar Magnus Åkesson.
- BNI är en bra dörröppnare för mig och har gett ett mycket brett kontaktnät. Det roliga är också att kunder jag fått kontakt med för flera år sedan via BNI kommer tillbaka och fortsätter handla via mig.

Teamet tänker affärer
Med sina 25 medlemmar omsatte BNI Hilton förra året cirka 470 000 kronor i snitt per stol, vilket ligger över riksgenomsnittet.
– Vi har ett mycket bra team där vi satsat på att lära känna varandra. Vi ligger ofta runt 25 medlemmar i teamet och gör mycket affärer. Jag har fått många kontakter med företag, idrottsföreningar och andra organisationer tack vare medlemmarna i teamet. I mina sökningar nämner jag ofta att jag vill ha kontakt med större företag, cirka 100 anställda och en omsättning på mellan 50 och 100 miljoner. Vi har redan i dag många stora företag som kunder och kan bland annat erbjuda dem egna webbshopar där deras eget profilmaterial finns att beställa.

Magnus Åkesson på Reklamtrion tipsar om
att tänka igenom sin företagsprofil och
sina profilprodukter noga. 

- Är du grundlig från början blir det lättare
att köpa rätt produkter senare, säger han.  
Bygger profil och varumärken från grunden
Att skapa sin företagsprofil och bygga sitt varumärke med hjälp av profilprodukter handlar om att tänka större än enbart roliga give-aways, menar Magnus Åkesson.
– Var grundlig i ditt planerande så blir alla dina inköp mycket lättare sedan, tipsar Magnus Åkesson.
 
Reklamtrion hjälper sina kunder att göra en profilplan som kan ligga till grund för alla deras profilinköp. Den kan omfatta allt från färg, form och stil på arbetskläder till gåvor från ledningsgruppen.  
– Våra projektledare arbetar i nära relation med kunden och diskuterar sedan med våra egna designers. På så sätt kan vi ta fram förslag på profilprodukter direkt anpassade efter kundens krav och önskemål.